divendres, 11 de juliol del 2008

Vuelva usted mañana, de Mariano José de Larra - El passat de l’Administració Pública


Esteu d’acord en la imatge negativa que té el ciutadà sobre l’Administració pública i l’actuació dels seus funcionaris?

Al llarg dels meus 20 anys d’experiència professional, he vist una progressiva evolució en la praxis funcionarial. Per començar, us faré un breu resum de com ha estat el comportament de l’Administració Pública des de els seus inicis.

En un primer moment, amb l’Estat liberal l’Administració Pública, exercia funcions de policia i prestava serveis molts bàsics. En aquesta primera situació històrica, la major part dels ciutadans encara no participava en els afers públics. L’Administració Pública es limitava a fer complir el principi de legalitat

Posteriorment, amb l’Estat de benestar, l’Administració Pública està més present a l’economia i a la societat i es converteix en prestadora de serveis, és a dir, a més de fer complir la legalitat també intenta donar satisfacció a les demandes socials.

En un nou escenari, l’Administració pública ha d’assumir la satisfacció de les demandes socials amb recursos limitats. No es tracta que hi hagi crisi, sinó que els recursos són indefinidament limitats. L’Administració pública, a part de fer complir la legalitat i donar satisfacció al ciutadà ha de demostrar la seva eficiència, prestant la màxima qualitat de serveis amb la mínima inversió econòmica.

Bé, com pot semblar lògic, el tarannà del funcionari també ha canviat i molt. Des del “Vuelva usted mañana” de Mariano José de Larra en què regia la mandra en l’actuació del funcionari i una burocràcia rígida fins a una Administració consagrada a la millora constant de la qualitat del servei que presta al ciutadà i, amb aquest objectiu, intenta dotar al seus empleats públics dels instruments necessaris per tal que aquest adquiriexin un alt grau de professionalitat en la seva actuació, tal i com recull l’exposició de motius de la Llei 7/2007 de l’Estatuto del Empleado Público quan diu que la finalitat primordial de qualsevol reforma en aquesta matèria ha d’ésser millorar la qualitat dels servei que el ciutadà rep de l’Administració i configurar modelos de carrera horizontal para mantener el mayor grado de profesionalidad de nuestro empleo público.

Em fa l’efecte que, tot i ser evident l’evolució del model d’actuació de l’Administració i del funcionari públic, la visió del ciutadà continua sent la d’una Administració lenta i mandrosa, dintre de la qual l’objectiu principal dels seus funcionaris és complir estrictament l’horari i els requisits burocràtics del seu lloc de treball.

Penseu que hi ha alguna manera de canviar aquesta percepció generalitzada?